Ar attiecīgo direktīvu un regulu padarīs stingrākus ES noteikumus, lai novērstu nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, un nodrošinās saskaņotību ar pieeju, kas tiek izmantota starptautiskā līmenī. Regulas projektā ir paredzēti konkrēti noteikumi par naudas līdzekļu pārskaitījumiem pievienoto informāciju.
Starptautiski ieteikumi
Dažos jautājumos jaunie ES noteikumi papildina Finanšu darījumu darba grupas (FATF) prasības un paredz papildu aizsardzības pasākumus.
Stingrākie noteikumi atspoguļo ES nepieciešamību savus tiesību aktus pielāgot tā, lai ņemtu vērā tehnoloģiju attīstību un citus noziedznieku rīcībā esošos līdzekļus. Galvenie elementi ir šādi:
- direktīvas piemērošanas jomas paplašināšana, ieviešot prasības lielākam tirgotāju skaitam. To panāk, robežvērtību maksājumiem skaidrā naudā samazinot no € 15 000 līdz € 10 000, lai iekļautu preču tirgotājus, kā arī iekļaujot azartspēļu pakalpojumu sniedzējus;
- uz riska faktoru balstītas pieejas piemērošana, izmantojot uz pierādījumiem balstītu lēmumu pieņemšanu, lai labāk identificētu riskus. Eiropas uzraudzības iestādes sniedz norādes;
- stingrāki noteikumi attiecībā uz klienta uzticamības pārbaudi. Atbildīgajiem subjektiem, piemēram, bankām, ir jāveic stingrāki pasākumi, ja pastāv lielāki riski, un tie var piemērot vienkāršotus pasākumus, ja ir pierādīts, ka riski ir mazāki.
Faktiskais īpašnieks
Tiesību aktu kopumā ir ietverti konkrēti noteikumi par uzņēmumu faktiskajiem īpašniekiem. Informācija par faktisko īpašnieku tiks glabāta centrālā reģistrā, kas pieejams kompetentajām iestādēm, finanšu ziņu vākšanas vienībām un atbildīgajiem subjektiem, piemēram, bankām. Saskaņotajā tekstā ir arī paredzēts, ka personām, kas var pierādīt, ka tām ir likumīgas intereses, ir ļauts piekļūt šādai uzglabātajai informācijai:
- vārds, uzvārds,
- dzimšanas mēnesis un gads,
- valstspiederība,
- pastāvīgās dzīvesvietas valsts,
- turētās kapitāla daļas veids un aptuvenais apmērs.
Dalībvalstis, kas vēlas, var izmantot publisko reģistru. Attiecībā uz trastiem – centrālajā reģistrā glabātā informācija par faktisko īpašnieku tiks izmantota, ja izrādīsies, ka trasta darbībai ir sekas attiecībā uz nodokļiem.
Azartspēles
Attiecībā uz azartspēlēm, kas rada lielākus riskus, – saskaņotajā tekstā ir noteikts, ka saistībā ar darījumiem, kuru apmērs ir € 2000 vai vairāk, pakalpojumu sniedzējiem ir jāveic klienta uzticamības pārbaude. Tomēr pārbaudītos zema riska gadījumos dalībvalstis varēs atbrīvot konkrētus azartspēļu pakalpojumus no dažām vai visām prasībām; taču tas būs iespējams tikai stingri ierobežotos un pamatotos gadījumos. Šādiem atbrīvojumiem piemēros īpašu riska novērtējumu. Kazino netiks piešķirti atbrīvojumi.
Sankcijas
Attiecībā uz sankcijām tekstā ir paredzēts, ka maksimālais naudas soda apmērs ir vismaz divreiz lielāks par pārkāpuma rezultātā gūto peļņu vai tas ir vismaz € 1 miljons. Attiecībā uz pārkāpumiem, kuros iesaistītas kredītiestādes vai finanšu iestādes, ir paredzēts:
- juridiskas personas gadījumā – maksimālais naudas soda apmērs ir vismaz € 5 miljoni vai 10 % no kopējā gada apgrozījuma;
- fiziskas personas gadījumā – maksimālais naudas soda apmērs ir vismaz € 5 miljoni.
Turpmākās darbības
Vienošanās ar Eiropas Parlamentu tika panākta 2014. gada 16. decembrī. Tā kā Padome ir apstiprinājusi minēto iznākumu, tiek pavērts ceļš tiesību aktu kopuma pieņemšanai otrajā lasījumā.
Dalībvalstīm būs divi gadi laika, lai direktīvu transponētu savos tiesību aktos. Regula būs tieši piemērojama.