Izstādes atklāšanā piedalījās Latvijas Republikas kultūras ministre Dace Melbārde, Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē publiskās diplomātijas un kultūras programmas vadītāja Selga Laizāne un pats kolekcijas autors Mihails Barišņikovs.
Izstādes atklāšanā kultūras ministre Dace Melbārde pauda prieku par to, ka cilvēki, kuri dzimuši Latvijā un sasnieguši izcilību pasaulē, joprojām uztur saikni ar dzimteni. Mihaila Barišņikova atgriešanās dzimtajā Rīgā, piedāvājot savu ilgus gadus veidoto mākslas kolekciju Latvijas sabiedrībai un galvaspilsētas viesiem, tam ir spilgts apliecinājums.
M.Barišņikova mākslas kolekcija ir spilgts intelekta, kompetences un intuīcijas apliecinājums. Viena no būtiskākajām tās iezīmēm ir darbu stilistiskā dažādība: tajā pārstāvēts gan reālisms, gan impresionisms, gan arī vēlākie mākslas virzieni, piemēram, sirreālisms, kā arī teātra, scenogrāfijas un kostīmu mākslas darbi.
Kolekcija aizsākusies Parīzē 70.gados, kad kādā galerijā Barišņikovs iegādājies Žana Kokto zīmēto Sergeja Djagiļeva portretu un Kristiāna Berārda kostīmu skici. Pirmo reizi kolekcijas izstāde bija skatāma 2012.gadā Ņujorkas galerijā ABA, bet 2013.gadā – Maskavas Puškina muzejā. Pēc tam Barišņikovs uzdāvināja kolekciju paša dibinātajai organizācijai – Barišņikova Mākslas centram (Baryshnikov Arts Center, BAC).
“Tas bija aizkustinošs brīdis, kad Mihails Barišņikovs mums uzdāvināja šo skaisto kolekciju. BAC ir dibināts, lai atbalstītu māksliniekus, kas svā daiļradē kāpj pāri mākslas disciplīnu robežām. Tādēļ šī kolekcija ir brīnišķīgs piemērs starpdisciplīnu mākslai. Tā atklāj, kā skatuves mākslu var attēlot vizuālajā mākslā un kā vienlaikus vizuālā māksla var atraisīt skatuves vizuālo spēku. Mūsdienu mākslu definē žanru paplašināšanās un mainība, un tieši dažādu žanru sadarbībā ir tapuši 20.gadsimta izcilākie mākslas darbi,” pirms izstādes atklāšanas teica BAC attīstības vadītāja Kirstena Munro (Kirsten Munro).
Pašlaik kolekcijā, kas raksturojama kā eklektiska un personiska, ir vairāk nekā simts darbu, par kuru kopsaucēju uzskatāma kustība un balets. Mihails Barišņikovs izstādes kataloga ievadvārdos šos darbus dēvē par “pārnēsājamiem draugiem”, kuri viņu pavadījuši neskaitāmos ceļojumos.
Latvijas Nacionālā mākslas muzeja direktore Māra Lāce uzsver, ka kolekciju ir veidojis viens cilvēks, turklāt – nevis sekojot apzinātiem mērķiem, bet ļaujoties impulsiem.
“Mēs te redzam lielu mākslinieku vārdus, bet tie ir margināli radīti darbi. Tomēr katrs no šiem sīkajiem darbiem ir eksperiments vai mēģinājums, vai tēmas pieteikums, vai kāds meklējums ceļā uz kaut ko lielāku. Mēs sastopamies ar krievu Mir iskusstva pasauli, ar franču māksliniekiem, ar padomju laika krievu underground māksliniekiem. Šādas privātās kolekcijas vienmēr ir aizraujošas un arī pamācošas. Tā ir skaista dāvana rīdziniekiem,” atzīst M.Lāce.
M.Barišņikova kolekcijas izstāde būs skatāma Mākslas muzeja Rīgas Birža Boses zālē un Jūgenda salonā līdz 5.jūlijam.
Izstādi veidojis Latvijas prezidentūras ES Padomē sekretariāts un kim? Laikmetīgās mākslas centrs sadarbībā ar Barišņikova Mākslas centru Ņujorkā un Mākslas muzeju Rīgas Birža.
BAC ir Mihaila Barišņikova ilgi lolots un īstenots sapnis – mākslas centrs Manhetenā, Ņujorkā, kur pulcēties visu disciplīnu māksliniekiem. BAC atklāšana 2005.gadā iezīmēja šīs misijas sākumu: tika nodibināta plaukstoša radošā laboratorija un performanču telpa māksliniekiem no visas pasaules. Starp centra aktivitātēm ir spēcīga rezidences programma, ko papildina dažādi profesionāli pakalpojumi, tostarp jaunu darbu pasūtījumi, kā arī dažādos karjeras posmos esošu mākslinieku prezentācijas. BAC atbalsta māksliniekus un nodarbojas ar auditorijas piesaisti mākslām, piedāvājot apskatei laikmetīgus, novatoriskus darbus par pieņemamām biļešu cenām.