Citi raksti


2003.gads. Norisinās Sabiedroto operācija Irākā, Latvijas un 9 citu valstu iedzīvotāji izlemj pievienoties Eiropas Savienībai, Gruzijā notiek „Rožu revolūcija” un gandrīz visu ES valstu ekonomika uzrāda pieaugumu salīdzinot ar iepriekšējo gadu. Tas ir arī gads, kurā tiek apstiprināta Eiropas drošības stratēģija.
2015.gads. ES ir jau 28 valstis un tās pamazām uzrāda ekonomisko augšupeju pēc ekonomiskās krīzes, ko pasaule piedzīvoja 2008.gadā. Gan ES austrumu, gan arī dienvidu reģionos drošības situācija ir nestabila un rada draudus arī savienībai. 2015.gads ir arī gads, kurā plānots pārskatīt Eiropas drošības stratēģiju. Tam atbalstu izteikuši dalībvalstu aizsardzības ministri februārī notikušajā neformālajā ministru sanāksmē Rīgā. Arī Latvija kā ES Padomē prezidējošā valsts aktīvi atbalsta šīs stratēģijas pārskatīšanu.
Stratēģijas pārskatīšana ir sarežģīts un salīdzinoši ilgs process, tomēr nesenās pārmaiņas drošības vidē padara to par nepieciešamu. Kopējās drošības un aizsardzības politikai (KDAP) šāda līmeņa dokuments ir nepieciešams, lai tā spētu attīstīties līdz ar globālajiem notikumiem. Ir pienācis laiks definēt tos elementus, kuri jāiekļauj jaunajā stratēģijā.
KDAP uzdevums šobrīd ir vairot izpratni citos atbilstošos forumos par to, ka ārējā drošība būtiski ietekmē arī iekšējo drošību un līdz ar to nevar novilkt stingru robežu starp tām. Būtiski ir veicināt sinerģijas starp civilo un militāro jomu, kas ļaus gan efektīvāk izmantot resursus, gan arī vairot visaptverošu izpratni par drošības jautājumiem. Hibrīdais apdraudējums ir tā joma, kur ES var darīt vairāk nekā NATO, taču ja ES šo uzdevumu neuzņemsies, tad tas būs jāveic atsevišķi katrai dalībvalstij padarot šo procesu ne tikai dārgāku, bet arī neefektīvāku.
Ja stratēģijas pārskatīšanas procesā tiks ievēroti šie četri principi, stratēģija kļūs par KDAP pamatdokumentu, kuru gan ES institūcijas, gan dalībvalstis uzskatīs par ceļvedi tālākajā ES drošības un aizsardzības dimensijas attīstībā. Tas savukārt nodrošinās lielāku skaidrību gan nacionālā, gan ES un NATO līmenī par efektīvāko resursu izlietošanas veidu drošības un aizsardzības vajadzībām.